افزایش آمار پذیرش درخواست پناهندگی ایرانی‌ها در اتحادیه اروپا در سال جاری

آمارهای جدید اتحادیه اروپا در زمینه پناهجویی نشان می‌دهد که ایرانی‌هایی که در سال جاری میلادی به کشورهای عضو این اتحادیه پناهنده شده‌اند، نسبت به سال‌های گذشته از حمایت بیشتری برخوردارند.

به گزارش وبسایت اداره امور پناهجویی اتحادیه اروپا، بر اساس تصمیم‌هایی که در مرحله اول بررسی پرونده‌های متقاضیان پناهجویی در سال جاری میلادی در کشورهای عضو این اتحادیه گرفته شده، به حدود ۴۱ درصد متقاضیان در همان مرحله اول، وضعیت پناهندگی اعطا شده است.

کل درخواست‌های پناهجویی ثبت شده در نیمه اول سال جاری میلادی ۵۱۹ هزار مورد اعلام شده که نسبت به نیمه اول سال گذشته، ۲۸ درصد افزایش دارد.

اداره امور پناهجویی اتحادیه اروپا اعلام کرد که نرخ به رسمیت شناختن وضعیت پناهندگی برای این متقاضیان، با نرخ‌های سال‌های گذشته مطابقت دارد.

به عنوان نمونه، سوری‌ها بیشترین حمایت اتحادیه اروپا را به خود جلب کرده‌اند و به ۹۵ درصد متقاضیان پناهندگی از سوریه پناهندگی اعطا شده است.

پناهجویان افغان‌ نیز به میزان ۵۸ درصد از حمایت اتحادیه اروپا برخوردار بودند.

اداره امور پناهجویی اتحادیه اروپا نوشت که در سال جاری روس‌ها و ایرانی‌ها نیز از حمایت بیشتری برخوردار شده‌اند.

بر اساس آمارهای این اداره، در سال جاری تاکنون درخواست پناهندگی ۴۷ درصد پناهجویان ایرانی‌ در کشورهای اتحادیه اروپا پذیرفته شده است.

این در حالی است که این رقم در سه سال پیش، ۳۱ درصد بود.

نمودار اداره امور پناهجویی اتحادیه اروپا درباره پناهندگان ایرانی، رنگ تیره نشان دهنده میزان پذیرش سالانه درخواست‌هاست

نمودار اداره امور پناهجویی اتحادیه اروپا درباره پناهندگان ایرانی، رنگ تیره نشان دهنده میزان پذیرش سالانه درخواست‌هاست

اداره امور پناهجویی اتحادیه اروپا دلیل افزایش میزان پذیرش پناهندگی ایرانیان را ذکر نکرده، اما به نظر می‌رسد که سرکوب‌های مرگبار اعتراضات سراسری اخیر در ایران در این زمینه بی‌تأثیر نبوده است.

در سال‌های اخیر، گزارش‌های مختلفی از ورود پناهجویان ایرانی همراه با دیگر پناهندگان از افغانستان و سوریه و کشورهای دیگر به اتحادیه اروپا از طریق آب‌های مدیترانه منتشر شده است.

همچنین در این سال‌ها، تعدادی از پناهجویان ایرانی جان خود را بر اثر غرق شدن قایق‌ها از جمله در کانال مانش که فرانسه را به بریتانیا متصل می‌کند، از دست داده‌اند.

در مردادماه، آژانس مرزبانی و گارد ساحلی اروپا، موسوم به فرونتکس، اعلام کرد شمار پناهجویانی که قصد دارند از دریای مدیترانه خود را به اروپا برسانند، به بیش از دو برابر افزایش یافته و در این میان، صدها تن از آن‌ها جان خود را از دست داده و بیش از دو هزار تن دیگر مفقود شده‌اند.

با این حال، دولت‌ها در اروپا خود نیز برنامه‌هایی علیه مهاجران و پناهجویان «غیرقانونی» را اجرایی کرده‌اند.

آژانس پناهندگان سازمان ملل اقدام اخیر دولت بریتانیا در تصویب لایحه مقابله با مهاجرت غیرقانونی را محکوم کرد و آن را «نقض قوانین بین‌المللی» نامید.

بیش از ۴۵ هزار تن در سال ۲۰۲۲ خود را با قایق‌های کوچک به بریتانیا رسانده بودند.

در حالی که این شمار ۶۰ درصد بیش از سال قبل از آن بود، دولت لندن بر اخراج افراد وارد شده از «مسیرهای غیرقانونی» و از جمله راندن آن‌ها به روآندا در آفریقا اصرار دارد.

بر اساس گزارش‌های وبسایت اداره امور پناهجویی اتحادیه اروپا و رادیو فردا؛ م.ت/ب.ب/م.ا.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *