موارد تب دنگی ممکن است امسال به بالاترین حد خود برسد: آنچه در مورد بیماری عفونی استوایی باید بدانید

سازمان بهداشت جهانی روز جمعه هشدار داد که موارد ابتلا به تب دنگی رویترز گزارش داد که تا حدودی به دلیل گرم شدن کره زمین و روشی که آب و هوا به پشه هایی که آن را گسترش می دهند کمک کرده است، می تواند به بالاترین حد خود در سال جاری برسد.

به گفته همین منبع، نرخ این بیماری در سراسر جهان در حال افزایش است، “با موارد گزارش شده از سال 2000، هشت برابر شده و در سال 2022 به 4.2 میلیون نفر رسیده است.”

اروپا افزایش موارد ابتلا را گزارش کرده است و پرو در بیشتر مناطق وضعیت اضطراری اعلام کرده است.

وزارت بهداشت تایید کرد که شیوع لیستریا سه بزرگسال را در ایالت واشنگتن کشته است.

با این حال، مسافران بین المللی در ایالات متحده که به دنبال محافظت در برابر این بیماری عفونی گرمسیری هستند توسط پشه ها پخش می شود باید کمی بیشتر صبر کرد

در 11 ژوئیه، داروساز ژاپنی تاکدا داوطلبانه درخواست خود را به سازمان غذا و دارو (FDA) برای نامزد واکسن تب دنگی در ایالات متحده پس از درخواست آژانس اطلاعات بیشتری که آزمایش فعلی نمی‌توانست دریافت کند، پس گرفت.

یک پشه

مقامات اتحادیه اروپا در روز پنجشنبه 22 ژوئن 2023 هشدار دادند که به دلیل تغییرات آب و هوایی خطر ابتلا به بیماری های ویروسی ناشی از پشه مانند دنگی و چیکونگونیا در اروپا وجود دارد. (AP Photo/Rick Bowmer)

واکسن دنگی از این شرکت در حال حاضر در چندین منطقه بومی و غیر آندمیک مانند اتحادیه اروپا، بریتانیا، برزیل، آرژانتین، اندونزی و تایلند تایید شده است.

فقط یک دانگ وجود دارد واکسن تایید شده توسط FDA در ایالات متحده، اما فقط برای کودکان و نوجوانان 6 تا 16 ساله که در مناطق بومی – عمدتا پورتوریکو – زندگی می کنند و قبلاً به این عفونت مبتلا بوده اند، نشان داده شده است.

“در مناطق شهری رخ می دهد که قبلا وجود نداشت”

سازمان بهداشت جهانی تب دنگی را به عنوان یکی از 10 تهدید بزرگ برای سلامت جهانی در سال 2019 فهرست کرده است.

تقریباً نیمی از جمعیت جهان یا حدود 4 میلیارد نفر در مکان هایی زندگی می کنند که در معرض خطر ابتلا به تب دنگی هستند و سالانه حدود 400 میلیون نفر به این بیماری مبتلا می شوند.

یکی از متخصصان پزشکی گفت: «دنگی در حال شکوفایی است زیرا «آنقدر شلوغ است که ممکن است هر اتفاقی بیفتد».

یک کشور، پرو، در حال حاضر با بدترین شیوع بیماری خود در تاریخ مبارزه می کند.

دکتر کورالیث گارسیا، دانشیار دانشکده پزشکی در دانشگاه کایتانو هردیا، گفت: «دنگی در مناطق شهری رخ می‌دهد که قبلاً وجود نداشت». لیما، پرو، به فاکس نیوز دیجیتال گفت.

کارشناسان مقصر هستند گرم شدن دما و افزایش بارندگیاو افزود، اما حتی در لیما، دومین شهر بزرگ بیابانی جهان، تب دنگی در حال شکوفایی است زیرا “آنقدر شلوغ است که هر اتفاقی ممکن است بیفتد.”

بیمارستان زن IV

از هر چهار نفر مبتلا به تب دنگی یک نفر بیمار می شود که می تواند یک بیماری خفیف یا شدید باشد – اما طبق CDC، سالانه حدود 40000 نفر بر اثر بیماری شدید جان خود را از دست می دهند. (iStock)

اما پرو بالاترین نرخ مرگ و میر ناشی از کووید را (در) جهان داشت و اکنون چندین بیمار داریم که بر اثر دنگی جان خود را از دست داده‌اند و این امر تأیید می‌کند که سیستم بهداشتی پرو بسیار ضعیف است.

اکثر آمریکایی ها در سفرهای بین المللی به تب دنگی مبتلا می شوند.

با این حال، این بیماری می تواند به صورت محلی در چندین ایالت با آب و هوای گرم و مرطوب، مانند فلوریدا، هاوایی، تگزاس و آریزونا گسترش یابد – اگرچه طبق گفته مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) این رایج نیست.

زن اوهیو جزئیات سفر سلامتی را پس از ابتلا به بیماری عفونی نادر پستان در یک سفر کاری

بر اساس گزارش CDC، از ژانویه تا اول ژوئن سال جاری، 129 مورد در ایالات متحده و 256 مورد در پورتوریکو گزارش شده است.

تب دنگی چیست؟

تب دنگی توسط چهار ویروس ایجاد می شود: ویروس دنگی 1، 2، 3 و 4.

طبق CDC، عمدتاً از طریق نیش پشه Aedes aegypti که معمولاً در طول روز نیش می‌زند، پخش می‌شود.

مسافران بین المللی اغلب از تب همراه با تب دانگ ظرف دو هفته پس از بازگشت به خانه شکایت دارند، اما علائم معمولاً ظرف یک هفته برطرف می شود.

یک فرد می تواند تا چهار بار آلوده شود زیرا یک سویه ویروس فقط در برابر آن سروتیپ خاص ایمنی ایجاد می کند. بر اساس CDC، افرادی که دو بار آلوده می شوند، در معرض خطر بیشتری برای یک بیماری تهدید کننده زندگی به نام تب خونریزی دهنده دنگی هستند.

از هر چهار نفر مبتلا به تب دنگی یک نفر بیمار می شود که می تواند یک بیماری خفیف یا شدید باشد. اما طبق CDC، سالانه حدود 40000 نفر بر اثر بیماری شدید جان خود را از دست می دهند.

تب دنگی علت اصلی تب در میان است مسافران بازگشت به اروپا بر اساس مطالعه اخیر در مورد بیماری گرمسیری، از تمام قاره ها به جز آفریقا.

مسافران اورلاندو

بر اساس مطالعه اخیر در مورد این بیماری گرمسیری، در بین مسافرانی که از تمام قاره ها به جز آفریقا به اروپا بازگشته اند، تب دنگی عامل اصلی تب است. (پل هنسی / تصاویر سوپا / لایت راکت از طریق گتی ایماژ)

مسافران بین المللی اغلب از تب همراه با تب دانگ ظرف دو هفته پس از بازگشت به خانه شکایت دارند، اما علائم معمولاً ظرف یک هفته برطرف می شود.

مرحله بحرانی را بشناسید

دنگی دارای 3 مرحله بیماری است: 1) مرحله تب. 2) مرحله بحرانی؛ و 3) مرحله بهبودی.

مرحله تب که به دلیل رایج ترین علامت آن نامگذاری شده است، مشخص می شود درد شدید مفاصل و سردرددکتر دیوید فریدمن، استاد بازنشسته بیماری های عفونی در دانشگاه آلاباما در بیرمنگام، به فاکس نیوز دیجیتال گفت، اما اکثر بیماران بدون عارضه بهبود می یابند.

دردهای استخوانی و مفاصل مشخصه این بیماری باعث لقب «تب شکستگی» شده است.

دردهای استخوانی و مفاصل مشخصه این بیماری باعث لقب «تب شکستگی» شده است.

آیا شما یک مگنت پشه هستید؟ ممکن است به یک دلیل ناخوشایند باشد

وی افزود: در بخش کوچکی از بیماران، درست زمانی که تب در حال بهبود است، مرحله بحرانی دوم ایجاد می‌شود که در آن مایع از گردش خون خارج می‌شود و به فضاهای بدن مانند قفسه سینه و حفره‌های شکمی وارد می‌شود.

در این مرحله فشار خون کاهش می یابد. خونریزی شدید نیز ممکن است رخ دهد.

علائم و نشانه های هشدار دهنده

فریدمن توصیه می کند که تماشا کنید درد یا حساسیت شکمی؛ 2) استفراغ مداوم؛ 3) مایع در فضاهای بدن. 4) خونریزی از دهان یا راست روده. و 5) بی حالی و بی قراری.

هر یک از این موارد همراه با تب، احتمال بیماری شدید بیماران و نیاز به بستری شدن در بیمارستان را افزایش می دهد.

زن از سردرد رنج می برد

اگر بیمار در مرحله بحرانی معمولاً با مداخله پزشکی جان سالم به در ببرد، مرحله سوم یعنی بهبودی حدود 3 تا 4 روز پس از آن اتفاق می افتد. (iStock)

او همچنین به مردم یادآوری می کند که “بثورات کل بدن اغلب در مرحله بحرانی یا اولیه بهبودی ایجاد می شود.”

مطالعه می‌گوید: خطراتی که نمی‌توانید ببینید ممکن است در رختخواب‌های شسته‌نشده شما پنهان شده باشد: مراقب «نگرانی‌های بهداشتی» باشید.

فریدمن خاطرنشان کرد: اگر بیمار معمولاً با مداخله پزشکی از مرحله بحرانی جان سالم به در ببرد، مرحله سوم یعنی بهبودی حدود 3 تا 4 روز پس از آن اتفاق می‌افتد.

اکثر آنها یک “دوره بدون عارضه” دارند

یک مقاله اخیر، نزدیک به 6000 مسافر بازگشتی مبتلا به دانگ را با استفاده از پلت فرم نظارت شبکه GeoSentinel تجزیه و تحلیل کرد.

این شبکه یک همکاری بین CDC و انجمن بین المللی پزشکی سفر است. این سازمان بیماری‌های عفونی را در 29 کشور در شش قاره که مسافران و مهاجران بین‌المللی را تحت تأثیر قرار می‌دهند، رصد می‌کند.

“اگر هر یک از علائم هشدار دهنده را دارید، شما یا پزشک باید آنها را به دقت تحت نظر داشته باشید، ترجیحاً با بستری شدن در بیمارستان.”

محققان بیماران مبتلا به تب دنگی را که یک بیماری نسبتاً خفیف و بدون هیچ گونه عارضه ای بود، یا “دنگی پیچیده” که شامل افرادی بود که علائم هشدار دهنده یا بیماری شدید داشتند، بررسی کردند.

آنها دریافتند که تنها 2 درصد موارد دنگی “پیچیده” در نظر گرفته می شوند، اما تقریباً 99٪ علائم هشدار دهنده دارند که 31٪ به عنوان شدید طبقه بندی می شوند.

برای ثبت نام در خبرنامه سلامت ما اینجا را کلیک کنید

رالف هویتز، نویسنده اصلی، MD، PhD، بخش بیماری های عفونی گرمسیری و میکروبیولوژی در بیمارستان IRCCS Sacro Cuore Don Calabria در “بیشتر اوقات یک دوره بدون عارضه است.” نگر، ورونا، ایتالیا، به فاکس نیوز دیجیتال گفت.

او افزود: “شما می توانید احساس بیماری شدید مانند (با) سردرد، بی اشتهایی داشته باشید، اما پس از آن بهتر شوید.”

برای دریافت برنامه FOX NEWS اینجا را کلیک کنید

او ادامه داد: «اما حدود 2 درصد از مسافران ممکن است به دنگی شدید مبتلا شوند.

آنچه باید به خاطر بسپارید این است که اگر هر یک از علائم هشدار دهنده را دارید، شما یا پزشک باید آنها را به دقت تحت نظر داشته باشید، ترجیحاً با بستری شدن در بیمارستان.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *